”VAD BLIR DET FÖR MAT” …
… var den klassiska frågan när jag som barn kom hem från skolan. På den tiden var det inte så stor variation och ibland kan jag tycka att det finns lite för mycket att välja på idag. Läste någonstans att dom hyllade kockarna inte själv orkar hålla på och laga olika mat varje dag utan det blir upprepningar och favoriter där också. Avslappnat att höra! Maken och jag äter oftast efter ett matschema som jag ”uppfann” när jag var hemma med småbarn. Korv/Färs på Måndag, Fisk på Tisdag … Kyckling på Fredag osv. Praktiskt att bara behöva tänka på vilken fisk det ska bli istället för att tänka på allt annat man kan äta. Att sen ha alla ingredienser hemhandlade så att det går att byta dag om det känns så gör det hela totalflexibelt.

VAD SKA DU ÄTA …
… under tiden du gå ner i vikt då? Ur djupet av min långa erfarenhet (33 år!) av ViktVäktarnas kostprogram svarar jag tveklöst – samma saker som du tänker fortsätta äta när du sen ska hålla vikten. Lite mindre portioner bara. Kostprogrammet innehåller ALLT och det gör att du kan ta ut svängarna och äta din (kanske) älskade ”fläsk-med-löksås” nån gång ibland om än inte varje dag. Ger du sen fläsket sällskap av ett rejält lass morots- och apelsinsallad så har du dessutom avsevärt förbättrat situationen både närings- och mättnadsmässigt.

VAD DU VILL …
… lägga dina SmartPoints på är också helt och hållet ditt eget val och kostprogrammet innehåller som sagt inga förbud. Men det som är så finurligt med att allt har ett SmartPoints-värde är att det blir nästan självreglerande vad du väljer och hur mycket du tar av det ena eller andra. Om du vill vara mätt och nöjd vill säga!

Annars kan du enkelt äta upp en dagsranson på 23 SP i form av 130 gram lösgodis, utan att ens få en enda chokladbit!!!

Vill du ha choklad för ”hela slanten” räcker det med 180 g …

Bättre då att fördela gracerna så att du får både mat och godis. Det är för just detta ändamål som Veckobonusen finns till. För om du känner dig snuvad på ditt lördagsgodis kan det hända att du blir 5 år igen och sätter i gång och tjurar. Och det brukar sluta med att du äter både godis och choklad, troligtvis i mängder som en femåring inte ens skulle våga drömma om.

Planera för ett ”liv efter detta” genom att behålla dina favoriter och lägga till nya. Det gäller både mat, dryck och rutiner.