”VARJE GÅNG …
… det börjar dra ihop sig till jul fasar jag för det årliga doppet då jag ramlar i vattengraven” sa min väninna till mig för någon vecka sen. Jag såg frågande på henne och sa ”Vattengraven? Hur menar du nu?” Och hon förklarade. ”Jo det känns som att springa 3000 meter hinder när jag ska tag mig runt banan med glögg-hindret, russin&mandel-hindret, pepparkakor&mögelost-hindret och så slutligen lussebulls-graven. För där ligger jag alltid som avslutning och flyter med en bulle i varje hand, en i munnen och (minst) en i magen.”

VARJE GÅNG …
… jag hör en liknande historia, och det händer ganska ofta, så känner jag instinktivt hur glad jag är att jag då för många år sen gick till ViktVäktarna. Jag är ännu mer glad att jag fortsatt eftersom kostprogrammet NU är om möjligt ÄNNU BÄTTRE än då och här finns hjälp, stöd och tips för alla oss hinderlöpare som nu gör oss redo för ännu en Julsäsongslopp.

För det första måste du ta reda på vilka dina hinder är. Du är kanske inte alls förtjust i lussebullar, för dig är det skinksmörgåsarna med senap som är fallgropen. Eller knäcken och ischokladen. Eller … Hela december månad är egentligen ett enda långt hinderlopp så det gäller att vara förberedd.

För det andra är det bra att skärskåda hindren och se om du inte helt enkelt kan lyfta dom av banan. Är det till exempel verkligen nödvändigt att äta pepparkakor varje dag bara för att det är jul snart. Du är säkert tillräckligt snäll som du är!

För det tredje är det skönt att vara så vältränad (kostprogrammet +appen) att du kan ta dig över dom hinder som trots allt står kvar där mitt i banan. Hur ska du klara julfesten på jobbet eller barnens egenbakade julavslutningsfika? Vi har alla en vattengrav … bäst att du lär dig hoppa långt och simma bra!

NÄSTA GÅNG …
… du sätter dig ner för att ta en kopp kaffe är det en bra idé att passa på att gå igenom hur det ska bli med alla utmaningar vad gäller mat och dryck under den närmaste tiden. Bra att veta vad som är viktigt på riktigt så du lägger din energi på rätt saker. Träna mentalt inför ”loppet” och gör upp din egen plan. Även om allt inte blir exakt som du vill så kan du i alla fall göra så gott du kan och det räcker långt. Kom ihåg att nästan rätt är bättre än helt fel!

Förberedd är BÄST!