Rör det dig?

Du har nog, precis som jag, hört talas om att det är viktigt att ”röra på sig” och i ditt stilla sinne tänkt att ”Jo, men det GÖR ju jag … ibland i alla fall!”
Tro mig – jag vet hur det kan låta i mitt huvud och det är säkert ingen större skillnad mot många andra. Det där evigt undanglidande och lätt ursäktande tonfallet som tyder på att du vet hur det ligger till – egentligen! Men du vill inte låtsas om det, i alla fall inte just nu. Nu när JULEN står för dörren. Som om den – JULEN – verkligen STOD FÖR DÖRREN och hindrade dig från att ta på dig skorna och gå ut på den där promenaden.

Känner du igen dig? Det gör jag!! Men på sistone har jag faktiskt börjat ta mig själv i örat och därigenom tagit mig själv på allvar så att jag tagit mig själv till gymet. Där fick jag höra att ”äldre damer behöver muskler så dom kan ta emot sig när dom börjar ramla hit och dit” (hon sa inte riktigt så men nästan … det var vad jag hörde i alla fall …)

Så nu lyfter jag vikter. Och balanserar. Och gör armhävningar. Och kan du tänka dig. Jag tycker att det är riktigt ROLIGT! Kroppen levererar i sakta mak, men ändå, och det är liiite härligt att svettas och stå där och hämta andan med armarna i sidorna och se sådär ”tyngdlyftar-mässig” ut. Ja, jag vet att det låter larvigt men det bjuder jag på. Nån Pippi Långstrump blir jag nog aldrig men det påstås att man ska kunna lyfta sin egen vikt om man håller på ett tag … vi får väl se …

Men – nog om mig! Det är ju DU som är huvudpersonen här och jag vill verkligen inte pådyvla dig mina träningsvanor. Fast jag vill å det kraftigaste uppmuntra dig till att hitta något som du också tycker är så Roligt och som du Realistiskt kan göra så Regelbundet att det blir din egen Rutin så att du får det Resultat som just DU vill ha.

”En sund själv i en sund kropp” sa redan dom gamla grekerna och vi ska väl inte vara sämre. Och kom alltid ihåg att vad du än gör så är det DET DU GÖR som räknas och det räknas först NÄR DU GÖR DET!

Warning: Use of undefined constant comment - assumed 'comment' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /customers/8/5/c/apbalans.se/httpd.www/blogg/wp-content/themes/hemingway/comments.php on line 13 Warning: Use of undefined constant comment - assumed 'comment' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /customers/8/5/c/apbalans.se/httpd.www/blogg/wp-content/themes/hemingway/comments.php on line 13 2 kommentarer

  1. Att lyfta vikter är att lyfta sig själv en smula! Att balansera på en fot i färd att flyga och göra en fallande stjärna är att söka harmoni. Att stå i sidoplanka och går över till armhävning är att utmana sitt bekvämliga jag.
    Det går väl an när träning har blivit en vana.
    Varför är det då så svårt att göra smart ätande till en vana?
    Kanske därför att vi går på gymmet bara några gånger i veckan och kan stå ut med spända värkande muskler emellanåt.
    Spisen, kylskåpet och skafferiet finns alltid till hands och gör sitt bästa för att framkalla vårt sämsta, glupska mathungrande jag.
    Men är det kylskåpet, tom mage eller vår hjärna som spökar?
    Och varför är det lättare att göra 20 knäböj än avstå från nygräddad kanelbulle som doftar så himmelskt gott?

    • Anna

      8 december, 2018 at 09:12

      Spännande insikter! Ja tänk om vi visste vad som är hönan och vad som är ägget!! Troligen är det ett intrikat samspel mellan magen och hjärnan – kroppen&knoppen – och vi kan känna belåtenhet i att äta kanelbullen efter att vi lyft vikterna. Och njuta av båda!!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.

*

© 2018 BLOGG

Tema av Anders NorenUpp ↑