question-2309042__340 question-2309040__340 idea-1019741__340

”Hur tänkte du nu?”

”Du har bara otur när du tänker!”

”Hur känns det?”

”Känn på den du!”

Tankar och känslor finns med i många av dom frågor som virvlar runt i dom mellanmänskliga relationerna. Inte så konstigt med tanke på att det finns starka band mellan just tanke och känsla. Det du tänker föder ofta en känsla. Ibland vag och obestämd och ibland väldigt tydlig och framträdande. Och känslan kan sen föda en handling …

”När jag tänker på att jag ska gå och väga mig på torsdag känner jag mig lite ängslig, tänk om jag har gått upp … nej, jag går inte dit!”

”När jag tänker på att jag ska åka på 3-dagarskonferens till den där fantastiska kursgården känner jag mig både orolig och nervös för hur det ska gå med allt fikabröd som dom brukar bulla upp … nej jag tackar nej och stannar på jobbet i stället!”

Så kan det låta inne i huvudet på en viktväktare …

…  och sen kan det fortsätta …

”Jag har säkert gått upp! Och sen ska jag ju gå på bio på onsdag och då bara måste jag ha såna där jordnötter med choklad på, alltså jag känner att jag aldrig kommer att lyckas med det här …”

”Och när jag tänker att jag kanske aldrig kan åka på konferens igen utan jämt ska vara den som har jouren på kontoret känns det ju så hopplöst trist så jag lägger av det här med vikten för så här vill jag inte leva!”

Men det skulle lika gärna kunna låta så här …

”Fast när jag tänker på att jag faktiskt gick och vägde mig en annan gång när jag kände på samma sätt och då hade jag bara gått upp 1 hg så känns det som att jag ska gå dit och kolla i alla fall!”

”Men när jag tänker tillbaka på en annan konferens jag var på där jag gjorde en plan i förväg så känns det bättre. Jag bestämde att jag skulle äta fikabröd 1 dag och äta frukt 2 dagar och det gick jättebra så nu känner jag mig bara peppad och glad att få åka bort med mina kollegor och ha kul!”

Skillnaden i förhållandet tanke-känsla mellan dom båda exemplen är tydlig. I ena fallet tar känslan överhanden och gör att du ser ett riktigt ”worst-case-scenario” framför dig . I det andra fallet gör du en välbehövlig ”reality-check” som får dig på banan igen.

Tänk om du skulle använda dig av det senare tankesättet oftare? Vad skulle det innebära för din viktminskning? Och för ditt självförtroende? Och ditt välbefinnande?

Ta dig Tid Att Tänka och träna på att både känna känslan och kolla om den är sann och relevant.

Vill du ha hjälp med att titta närmare på det du går och funderar på? Hjälp med att se om det du antar – det som hindrar dig att komma vidare – är sant? Och om det inte är det – ta reda på vad som är sant! Då ska du klicka på den här länken så berättar jag mer om min coaching i En Tänkande Miljö!