Varje sjumilavandring börjar med det första steget!

När du ska göra en längre bilresa har du för det mesta en plan. Du tar reda på hur lång tid resan ska ta och så bestämmer du när du ska börja för att vara framme när du vill vara framme. Kanske går du in på nätet och tittar på kartan och skaffar både bilder och GPS-koordinater så att du är säker på att hitta rätt direkt utan att köra fel i onödan. När sen själva resdagen kommer så förbereder du dig med matsäck och en rolig talbok att lyssna på. Planerar in lagom långa respass med pauser för både mat och toalettbesök och tid att sträcka ut den trötta ryggen.

Du skapar med andra ord bra förutsättningar för en lyckad resa.

Viktminskning jämförs ofta med att göra en resa och det är en ganska bra metafor. Om tittar på det som står här ovan så finns det klara paralleller!

Det går att resa fort/gå ner fort i vikt på många sätt men risken är att det går så fort att du inte hinner med att se vart du reser och är helt förvirrad när du är framme för du vet inte riktigt var du är eller kanske inte ens att du är framme.

Under mina många år som coach har jag träffat många människor som gjort drastiska viktminskningsresor och efteråt inte riktigt känt igen sig själva i sin nya skepnad. Ofta har detta resulterat i att dom ”rest” tillbaka till utgångspunkten, det vill säga samma övervikt som tidigare – och inte så sällan ytterligare några kilo. En av dom viktigaste ”resetipsen” jag brukar ge till alla som frågar är att ge sig tid att anpassa kost- och motion till sitt eget liv, och att lära sig känna igen sina egna reaktioner och förhållande till mat och ätande. Detta gör att det är oändligt mycket lättare att få till stånd en hållbar förändring.

Därför är Viktväktarnas kostprogram ingen quick fix! Det handlar om att skaffa sig nya och bättre vanor så att tillvaron blir hållbar, hanterbar och underbar på en och samma gång!

Att planera i förväg är en vana alla har nytta av, i alla sammanhang. Vana ViktVäktare vet också att det är en stor del av framgången. När du är förberedd kan du klara nästan vad som helst, både rent praktiskt och mentalt.

Veckomatsedel, matkassen, bokade träningspass mm är guld värt när det blir skarpt läge.

Att få stöttning från familjemedlemmar, vänner, arbetskamrater och andra i din omgivning är också guld värt, och det är bra för självförtroendet att få yttre motivation. Det är också viktigt att det paras med en ökande självkänsla så att även den inre motivationen blir tillgodosedd. Självbilden behöver ofta tid på sig för att mogna och det är ännu en anledning att göra viktresan i lagom takt.

För hur gör man när man ska äta upp en elefant? Jo, man börjar med ena örat och tar en tugga i taget. Och tuggar ordentligt …