”VAR ÄR LASSE – …

… det finns bullar kvar!” Så kunde det låta i fikarummet på den arbetsplats där jag jobbade på 1970-talet. Lasse var den som alltid åt upp allt som ”blev över” och gjorde det dessutom med stor frenesi. Detta beteende gjorde naturligtvis att han ökade i vikt.

Men plötsligt hände det …

”VAD HAR HÄNT MED LASSE – …

… är han sjuk eller …?” När han inte längre lika självklart tog den sista bullen eller sista tårtbiten blev vi fundersamma. Men med två små barn som började kräva allt mer tid och framförallt ork så stod det klart att Lasse insett att det gällde att ändra sina vanor.

ATT ÄNDRA …

… beteende är oftast förknippat med att ändra tänkandet. Men tänkande utan åtföljande beteendeförändring ger inget resultat. Så om du tänker att du vill gå ner i vikt måste du också börja göra det som krävs. Ta en portion istället för att alltid ta om. Ta trapporna istället för att alltid ta hissen. Till slut kommer själva görandet att bli automatiskt och du behöver inte längre tänka och besluta i varje situation.

Lasse sa inget direkt till oss om sitt beslut. Han tog i fortsättningen helt enkelt bara en bulle. Punkt. Och till slut blev han inte längre betraktad som den som alltid äter upp det som blev kvar och vi slutade fråga.

ATT AGERA …

… på ett nytt sätt kan med andra ord påverka både dig själv och din omgivning. Tänk efter hur du vill känna dig, och göra, nästa gång du kommer till  lunchbuffén. Hur skulle det kännas om du helt självklart först gick ett varv runt för att sen ta lagom mycket av det som du vet är bra för dig, istället för att med en djup suck konstatera att ”nu kommer det att bli sådär svårt igen”.

VAD vill du ska bli annorlunda under det här året och HUR ska du göra för att det ska bli verklighet? Tänk först och handla sen är ett gammalt beprövat koncept och när detta sen blir en vana kommer du att lite kaxigt kunna säga: ”Jag håller vikten av gammal vana!”