Hur många gånger har du tänkt att ”jag ska börja efter jul”. Säkert fler än du vill minnas. Och du är långt ifrån ensam. Tanken att kunna äta hur mycket som helst av precis allt under helgerna är frestande.

Många sätter också likhetstecken mellan julfirande och frossande. Och så var det nog också på den tiden det verkligen var skillnad på mathållningen beroende på om det var helgdag eller vardag. När det äntligen blev jul och man fick vetebröd istället för rågbröd kändes det säkerligen som om man frossade. Men tiderna förändras …

Numer finns det ganska många likheter mellan påskbuffén, midsommarfesten och julbordet. Ägghalvorna, laxen, sillen, köttbullarna, prinskorvarna och till och med skinkan flyttar med från årstid till årstid. Lite skillnader i garneringarna men i stort sett samma.

Det som är fortfarande är speciellt för julen är risgrynsgröten. Och alla bakverk och allt hemgjort godis. Saffransbröd och knäck äter vi nog nästan bara då.

Så det är verkligen inte konstigt att tanken att kasta sig över allt detta innan du startar din viktminskning känns relevant. För det är ju så gott!!

Och det ska vara gott. Det är helt meningslöst att äta bara för att det finns och bara för att det är jul. Sätt dig ner och gör en lista på det som du absolut bara måste ha för att det ska kännas riktigt juligt. Tänk sen efter hur mycket av alla sorter du verkligen behöver köpa/göra. Rester är visserligen bra, men om det finns revbensspjäll och polkagrismousse så det räcker en hel vecka börjar det bli överdrivet.

Ät och Njut brukar jag ofta säga. Njuta kan betyda att det får ta lite tid att äta. Känna alla goda smaker som är jul för dig. Känna alla goda dofter som också bidrar till julkänslan. Känna att du har tid att låta det ta tid nu när det är helg. Och känna att det är OK att ta en av dom goda julkakorna. En av alla kloka medlemmar jag träffat genom åren sammanfattade sin inställning på ett fantastiskt bra sätt. ”Jag äter inte alla kakor jämt, jag äter vissa kakor ibland”.

Själva juldagarna är dessutom inte oändliga utan i själva verket bara 3! stycken. Jämfört med dom ungefär 300 vardagar ett år innehåller. Därför är det faktiskt viktigare att du har koll på vad du äter mellan Nyår och Jul än mellan Jul och Nyår.

Låt dig väl smaka så blir det en God Jul på alla sätt!