Håll ångan uppe!

 Att hitta när du reser är nuförtiden inte så svårt. All världens kartor finns i din smarta telefon, om du nu inte råkar vara en av dom som har en alldeles egen inbyggd ”visare” och kan säga väderstreck och riktning och sånt utan att ha varit där tidigare. Maken är en sån … vi är alla olika.

På din viktminskningsresa behöver du både hjälpmedel och drivmedel. Checklistan – bästa hjälpmedlet – håller reda på hur du ligger till och när du använder den får du valuta för dina ansträngningar i form av viktnedgång. Ett fantastiskt sätt att öka din motivation som är det bästa drivmedlet. Viktminskning motiverar till viktminskning!

Visst kan du ibland känna dig trött på att behöva skriva i checklistan och önska att du också hade en sån där inbyggd ”visare” – men det kommer inte att göra det lättare för dig, snarare tvärtom. Det kan lätt bli att du tycker synd om dig och den känslan motas oftast bort genom att stoppa något i munnen … utan att skriva upp det …  Bättre då att kolla i checklistan så du vet om du har råd med en chokladbit eller inte. You could be lucky …

Under resans gång är det också viktigt att du dokumenterar vad som händer. När du kommit så långt att den fina ullkavajen, som ”krympte” förra hösten, passar alldeles utmärkt igen då är det smart att ta ett foto så att du verkligen ser att det är sant. Att skriva dagbok i Framgångshäftet är också bra så du kommer ihåg alla bra val du gjort.

I Framgångshäftet finns också plats för dig att lista vad som motiverar dig. Det som får dig att fortsätta hålla ångan uppe. Kom ihåg att det du skriver själv är otroligt kraftfullt och gör dig påmind om vad du vill med din viktminskning. Viktminskning är inte enbart en siffra på vågen. Från den listan kan du alltid tanka motivation genom dina egna ord och tankar.

Tänk också på att anpassa farten efter hur lång väg du har till målet. Dom som sprang 100 meter på OS i Rio hade en helt annan fart än dom som sprang 3000 meter hinder. Du vill ju komma ända in i mål, med andan i behåll, och med högburet huvud ta emot ditt Gulddiplom.

Because you’re worth it!

1 Comment

  1. Förra veckan hade jag minskat 1,4 kg och jag blev mäkta förvånad! Den enda förändring jag gjort var att helt avstå från alkohol i form av vin. Är medveten om att detta recept inte ensamt leder till målvikt men det var intressant att se. Kanske avbrottet av det dagliga intaget av dessa kolhydrater under semestern vid Medelhavet (motsvarande en dags points) chockade metabolismen så lite fett brann upp istället för socker?
    Aldrig fel att vårda sitt tempel!

Kommentera

Din e-postadress kommer inte att publiceras.

*

© 2018 BLOGG

Tema av Anders NorenUpp ↑