Hjärna för mig

Agatha Christies romanfigur Hercule Poirot är inte direkt någon blygsam herre. Han skryter ofta och oförblommerat om hur hans ”little grey cells” oförtröttligt arbetar för att lösa alla dom intrikata mordgåtor han hela tiden konfronteras med.

Jag vet inte om han är medveten om det faktum att den delen av hjärnan som ofta beskrivas som ”dom små grå” är den del av hjärnan som utvecklades sist. Långt innan vi fick ”förstånd” hade vi ”känslor”.  Och eftersom jag inte är annorlunda än du så har jag haft min beskärda del av känslostormar i samband med både mat och dryck. Även om jag vet att jag inte ska ta en smörgås och en bulle på fiket så kan det hända att det blir så i alla fall för att jag känner för det.

Känslan av att göra ett inte fullt så bra val känns i både kroppen och knoppen. Du känner dig lite besviken och nästan automatiskt kommer tanken att när det ändå ”blev fel” så kan du lika gärna fortsätta på den vägen och du ”slokar” lite och tar en bulle till. Förståndet blir överkört av känslan helt enkelt.

Känslan av att göra ett bra val känns också i både kroppen och knoppen. Du känner dig stolt och rätar lite på ryggen. Nästan automatiskt blir det lite lättare att göra fler bra val den dagen och känslan av välbehag och hälsosamhet förstärks. Senast detta hände mig, väldigt nyligen faktiskt, slutade det med att jag åt 1/3 av bullen och lämnade resterande 2/3 till mitt fikasällskap. Och det berodde till stor del på att när jag kom bort från disken med alla valmöjligheterna (läs fikabrödsöverflödet) blev det lättare att tänka klart. Och jag var fullt nöjd med den lilla bullbiten!

Troligen har du liksom jag haft stunder där du velat tröst-äta, trist-äta, trött-äta, trots-äta. Du vill bli tröstad, underhållen, pigg och alert – och göra ”som alla andra”. Men är ÄTA det som du verkligen behöver göra för att få allt detta?

Fundera en stund på vad som skulle kunna ge dig det du vill ha utan att du får övervikt på köpet. Bullarna ger visserligen tröst för stunden men sen blir du kanske ännu ledsnare bara för att du åt dom och det du behövde tröst för finns kvar. Plus det faktum att du ätit bullarna. Så vad skulle alternativet kunna vara? Jag vet inte i ditt fall, men jag vet att det lönar sig att ha några bra strategier på lager.

Det sägs ofta, lite negativt, att det är lätt att vara efterklok. Jag ger gärna ordet en annan mening.  När du kan se vad som hände, känna efter varför det hände, ta dig en funderare och med förståndets hjälp tänka ut hur du ska göra för att göra annorlunda då blir du just det – efterklok!

Låt oss slå våra kloka huvuden ihop och känna efter hur vi vill ha det för att må som allra bäst. När hela hjärnan och hela hjärtat är med blir helheten mycket större än delarna!

2 Comments

  1. Bra skrivet för lilla mig, som spårade ur totalt nyligen… MEN jag vet varför, och jag har strategier! Tack för allt stöd Anna <3

    • Anna

      21 september, 2016 at 22:08

      My pleasure! Och kom alltid ihåg att varje gång du reser dig Linnéa, och kommer på spåret, blir du starkare!

Kommentera

Din e-postadress kommer inte att publiceras.

*

© 2018 BLOGG

Tema av Anders NorenUpp ↑